Co zrobić, gdy po leczeniu kanałowym boli ząb?

Wydawałoby się, że po leczeniu kanałowym ząb nie powinien boleć. Nerwy zostały przecież usunięte. Jednak zdarza się, że mimo przeprowadzenia takiego zabiegu Pacjent odczuwa ból. Co jest jego źródłem i jak można mu zaradzić?

Jak długo po leczeniu kanałowym utrzymuje się ból?

Przypadki, gdy ząb boli po leczeniu kanałowym, dotyczą najczęściej krótkiego czasu bezpośrednio po zabiegu. Zwykle ból utrzymuje się kilkanaście godzin lub kilka dni, niekiedy nawet dwa lub trzy tygodnie. Jest to zwyczajne zjawisko i nie powinno być powodem do niepokoju. Jakie są jego przyczyny? Nakładają się tu na siebie różne czynniki, przede wszystkim podrażnienie okolic zęba poprzez mechaniczne opracowanie kanałów i środki płuczące system kanałowy. Tkanki potrzebują po prostu trochę czasu na regenerację.

Ból po czyszczeniu kanałów bywa niekiedy silny, ale z reguły szybko słabnie i zanika. Dopiero jeżeli utrzymuje się dłużej niż trzy tygodnie, sytuacja staje się niepokojąca, może bowiem świadczyć o stanie zapalnym.

A zatem ból zęba przez kilka dni bezpośrednio po zabiegu nie jest niczym niezwykłym. Inaczej jest w przypadku, gdy ból w przeleczonym kanałowo zębie odzywa się po kilku miesiącach lub nawet latach. Wtedy niezbędna jest jak najszybsza konsultacja ze stomatologiem. Dokładna diagnostyka, oparta o zdjęcie RTG, pozwoli ocenić stan kanałów i postanowić o dalszym postępowaniu

Pogotowie stomatologiczne Kraków: Zadzwoń +48 888 60 50 40

Czynne tylko w godzinach pracy klinik Dentium Clinic.

Dlaczego ząb boli po leczeniu kanałowym?

Jak już tu powiedzieliśmy, ząb często boli przez pewien, stosunkowo krótki, okres po leczeniu kanałowym, a powodem jest podrażnienie jego okolic. A zatem, choć odczuwa się te dolegliwości jako ból zęba, tak naprawdę to wcale nie ząb boli, lecz otaczające go tkanki. Nadwrażliwość pozabiegowa jest całkiem zwyczajną sytuacją.

Czasem ząb po leczeniu kanałowym reaguje bólem na nagryzanie. To nieco inna sytuacja, a jej źródłem jest nieodpowiednio dostosowane w zgryzie wypełnienie. Jeżeli wypełnienie jest zbyt wysokie, w obrębie zębiny występują naprężenia, co skutkuje mikropęknięciami i ubytkami w szkliwie oraz bólem tkanki ozębnej, odpowiadającej za utrzymanie zęba w kości.

Co zrobić, gdy po leczeniu kanałowym boli ząb?

W normalnej sytuacji ból zęba po zabiegu nie powinien utrzymywać się długo. Jeżeli ból ten dokucza Pacjentowi po kilku miesiącach lub nawet latach po zabiegu, oznacza to najprawdopodobniej, że leczenie kanałowe się nie powiodło. W kanałach zęba mogła pozostać nieusunięta miazga. Może nie wszystkie kanały zostały dokładnie oczyszczone, a może nawet któryś całkowicie został pominięty. Niepowodzenie leczenia kanałowego może być też spowodowane niekorzystną budową anatomiczną systemu korzeniowego, perforacją lub złamaniem korzenia.

W nieusuniętych resztkach miazgi może rozwinąć się infekcja bakteryjna. Jeśli dojdzie do obumarcia lub ostrego zapalenia i przekrwienia miazgi, efektem jest właśnie ból. Może on pojawiać się w reakcji na wysoką lub niską temperaturę. Może też nasilać się przy zmianie pozycji na leżącą – do miazgi napływa wtedy więcej krwi.

Ale to jeszcze nie wszystkie możliwe przyczyny bólu. Pojawia się on też w sytuacji, gdy podczas zabiegu doszło do przepchnięcia zakażonej miazgi lub materiału do wypełnień poza wierzchołek korzenia. Winne może być także niecałkowite albo nieszczelne wypełnienie kanałów.

Ból zębów po leczeniu kanałowym – co zrobić?

Przez pewien czas po zabiegu powinno się unikać wszystkiego, co mogłoby podrażnić leczone miejsce. Warto więc na ten okres gryźć drugą stroną jamy ustnej oraz wybierać pokarmy nie wymagające wiele gryzienia. Złagodzić ból można za pomocą płukanek z ziół o przeciwzapalnym działaniu, takich jak szałwia lub rumianek. Pomóc można sobie też zimnym okładem przykładanym na skórę twarzy w okolicy zęba przez ręcznik (żeby skóra nie uległa odmrożeniu).

Jeżeli występuje ból przy nagryzaniu, powinno się unikać nagryzania (może ono wpłynąć na zaostrzenie się stanu zapalnego). W takim przypadku niezbędna jest wizyta u dentysty w celu skorygowania wysokości wypełnienia.

W przypadku, gdy ząb boli dlatego, że leczenie kanałowe się nie powiodło, przeprowadza się reendo, czyli leczenie kanałowe wtórne. Kanał trzeba powtórnie otworzyć, opracować chemicznie i mechanicznie, a na koniec szczelnie wypełnić i zamknąć.

Ból zęba po leczeniu kanałowym utrzymuje się za długo? Żeby znaleźć przyczynę tego problemu, konieczna jest kompleksowa diagnostyka. Przyjdź do Dentium, a znajdziemy źródło bólu i podejmiemy odpowiednie środki. Możesz umówić się na wizytę, dzwoniąc pod numer +48 888 60 50 40 lub wypełniając formularz.