5. Bez kategorii
  7. Halitoza – źródło nieprzyjemnego...

Halitoza – źródło nieprzyjemnego zapachu z ust

Nieprzyjemny zapach z ust jest dobrze znany wielu Pacjentom i stanowi jeden z bardziej irytujących kłopotów. Jego obecność znacząco obniża jakość życia oraz utrudnia kontakty interpersonalne, powodujący uczucie wstydu powodujące stopniowe wycofanie z życia towarzyskiego. Winą za nieświeży oddech zazwyczaj obarcza się zepsute zęby lub zaniedbania związane z higieną jamy ustnej, jednakże problem często jest dużo bardziej złożony. Przyczyną bywa nieraz halitoza, dotykająca bardzo wielu Pacjentów i mająca swoje korzenie w różnych dysfunkcjach organizmu.

Czym jest halitoza?

Halitoza (z łac. halitosis lub fetor ex ore) jest fachową definicją nieprzyjemnego zapachu z ust wyczuwalnego podczas wydychania powietrza. Bierze się on przede wszystkim z obecności bakterii emitujących lotne związki siarki odpowiedzialne za przykrą woń. Jak wspominaliśmy, dolegliwość może mieć mnóstwo powodów, a niedokładne szczotkowanie zębów stanowi jedynie ten najczęściej spotykany. Warto zauważyć również, iż istnieją różne odmiany halitozy: halitoza rzeczywista, pseudochalitoza (przekonanie o nieświeżym oddechu mimo jego braku) oraz halitofobia (strach przed nieprzyjemnym zapachem z ust).

Co powoduje przykry zapach z ust?

• Zła higiena jamy ustnej;
  • próchnica – powodują ją bakterie wydzielające przykry zapach oraz prowadzą do obumierania tkanek zębów;
  • schorzenia tkanek przyzębia, łącznie z paradontozą;
  • przylegające do powierzchni języka naloty;
  • stany zapalne jamy ustnej;
  • obecne owrzodzenia bądź przetoki;
  • nałogowe palenie tytoniu;
  • infekcje o podłożu grzybiczym;
  • bakteryjne infekcje błon śluzowych jamy ustnej;
  • nadmierne nawarstwienie płytki nazębnej.

Przyczyn halitozy nie zawsze należy się dopatrywać w jamie ustnej. Częstym powodem nieprzyjemnego zapachu z ust bywają infekcje układu oddechowego, a konkretnie bakterie umiejscowione w jego wyższych partiach. Innym powodem zaś są dysfunkcje przewodu pokarmowego pokroju refluksu – treść z żołądka zaczyna cofać się oraz podrażniać np. migdały, czego efektem jest ich stan zapalny i halitoza. Można również zaznaczyć, że za dolegliwość odpowiada czasem stosowanie niektórych leków.

Powstawanie nieprzyjemnego zapachu z ust

Halitoza wynika z działania bakterii egzystujących w jamie ustnej oraz sąsiadujących z nią układów organizmu. Pojawiają się one wraz ze spożywanymi produktami, a osadzają się przeważnie na tylnej części języka. Nie bez wpływu pozostaje także kamień nazębny wynikający z mineralizacji płytki bakteryjnej pokrywającej uzębienie – obecne w nim drobnoustroje odpowiadają za nieświeży oddech, ale też wydzielają kwaśne substancje niszczące szkliwo lub podrażniające otaczające dziąsła.

Halitoza – na czym polega leczenie?

Podstawą przy leczeniu halitozy jest oczywiście eliminacja źródła problemu. Pierwszym krokiem jest dokładna higienizacja jamy ustnej mająca za zadanie usunąć wszystkie osady odpowiadające za nieprzyjemny zapach z ust. Jeżeli dentysta zauważy ogniska próchnicy, wdroży leczenie zachowawcze usuwające chore tkanki oraz odbudowujące je za pomocą nowoczesnych wypełnień światłoutwardzalnych.

Aby pozbyć się nieświeżego oddechu, warto również zastanowić się nad pewnymi zmianami w diecie. Szczególnie ważne są tutaj produkty obfitujące w substancje oczyszczające o bakteriobójczym działaniu. Duże znaczenie mają także przekąski wzmagające wydzielanie śliny wypłukującej jamę ustną oraz regulującej jej pH (jabłka, gumy do żucia pozbawione cukru). Ostatnim, choć nie mniej ważnym krokiem, jest ograniczenie palenia papierosów – dym tytoniowy sprzyja odkładaniu się osadu nazębnego, a co za tym idzie, powoduje powstanie przykrego zapachu.

Eliminacja nieprzyjemnego zapachu z ust poza gabinetem stomatologicznym

Leczenie nieświeżego oddechu wymaga nieraz udziału lekarzy skupionych na różnych dziedzinach medycyny. Najczęściej konieczne są tutaj umiejętności gastrologa, który dobierze odpowiednie metody służące eliminacji problemów związanych z przewodem pokarmowym. Uregulowanie układu trawiennego bez wątpienia ułatwi pozbycie się halitozy.

Warto poświęcić kilka słów migdałkom, które w pewnych sytuacjach również wpływają na pojawienie się halitozy. Jeżeli ulegają stanowi zapalnemu (może być on powiązany np. z refluksem), zaczynają wypełniać się ropną treścią wydzielającą lotne związki siarki. Leczenie tego problemu wymaga konsultacji z laryngologiem bądź chirurgiem i kończy się zazwyczaj przeprowadzeniem prostego zabiegu usunięcia migdałków.

Jeśli nieprzyjemny zapach z ust zawstydza Cię i nie pozwala na swobodne kontakty towarzyskie, umów się na wizytę w Dentium! Nasi eksperci przeprowadzą dokładną diagnostykę oraz zlokalizują źródło kłopotu, wdrażając kompleksowe i komfortowe leczenie. Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer +48 888 60 50 40 bądź +48 12 265 60 33 , a także wypełniając formularz.