Recesja dziąseł

Na czym polega recesja dziąseł i skąd się bierze? Jak zapobiegać tej przypadłości i jak ją leczyć? Dziś poznasz odpowiedzi na te pytania.

Czym jest recesja dziąseł?

Recesja lub cofanie się dziąseł jest procesem polegającym na odsłonięciu korzenia na skutek obsuwania się brzegu dziąsła. Odsłonięta zostaje szyjka zębowa, a ząb zostaje optycznie wydłużony. Najczęściej problem ten dotyczy kłów i siekaczy, ale oczywiście również pozostałe zęby może spotkać taka przypadłość.

Jakie są skutki recesji dziąseł?

W efekcie recesji dziąseł zwiększa się nadwrażliwość zębów na czynniki zewnętrzne. Zaczynają one reagować bólem na bodźce termiczne (na przykład zimne i ciepłe pokarmy), chemiczne (słodkie i kwaśne potrawy) oraz mechaniczne (przy szczotkowaniu zęba, a niekiedy nawet wystarczy dotknięcie dziąsła).

Zęby stają się przez to bardziej podatne na próchnicę, a procesy takie jak erozja zębów i ścieranie się ich powierzchni przyczyniają się do pojawiania się również ubytków niepróchnicowego pochodzenia. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do rozwinięcia się stanów zapalnych miazgi.

Przyczyny recesji dziąseł.

Do recesji dziąseł dochodzi z różnych powodów. Najczęstszą przyczyną jest nieprawidłowe mycie zębów. Co rozumiemy przez nieprawidłowe? Otóż recesja powstaje, gdy używa się szczoteczki o zbyt twardym włosiu lub stosuje zbyt dużą siłę nacisku przy szczotkowaniu.

Innym częstym powodem jest utrzymywanie się stanu zapalnego wokół szyjki zęba. Sam stan zapalny powodowany jest obecnością płytki bakteryjnej.

Recesja dziąseł może też w pewnych przypadkach być wywołana czynnikami anatomicznymi, zaciskaniem zębów i zgrzytaniem nimi, a także nieprawidłowo wykonanymi koronami protetycznymi.

Recesja dziąseł

Jak zapobiegać recesji dziąseł?

Najważniejsze jest prawidłowe mycie zębów. Niektórzy Pacjenci mają błędne wyobrażenie, że włożenie większej siły w szczotkowanie przyniesie lepsze rezultaty, tymczasem jest inaczej. W myciu zębów najważniejsza jest technika. Agresywne szczotkowanie nie tylko nie przynosi dobrych rezultatów, ale doprowadza właśnie do obniżania się linii dziąseł. Nie naciskaj więc zbyt mocno przy szczotkowaniu i unikaj szczoteczek ze zbyt twardym włosiem.

Warto też korzystać z nici dentystycznej – pozwoli to zapobiec odkładaniu się płytki nazębnej w przestrzeniach międzyzębowych. Pamiętaj też o wizytach higienizacyjnych u dentysty, podczas których usuwane są osady i kamień nazębny. Takie wizyty zalecane są raz na pół roku, a w przypadku palaczy nawet częściej, gdyż szybciej rozwija się u nich kamień nazębny.

Jak leczyć recesję dziąseł?

Zła wiadomość jest taka, że recesja dziąseł to nieodwracalny proces. Nawet po usunięciu jej przyczyn dziąsła nie powrócą samoistnie do prawidłowej pozycji. Można jednak zapobiegać postępowaniu recesji i niwelować jej objawy. Z pomocą przychodzi tu periodontologia, dziedzina stomatologii zajmująca się chorobami dziąseł.

Ponieważ za recesję odpowiada przede wszystkim odkładający się pod dziąsłem kamień nazębny, należy go usunąć. Służy temu celowi zabieg zwany kiretażem, w którym za pomocą kiretów usuwane są złogi kamienia z kieszonek dziąsłowych.

A co ze skutkami recesji, takimi jak nadwrażliwość? Można pomóc Pacjentowi, przeprowadzając pokrycie recesji dziąsła. Zabieg ten polega na zakryciu odsłoniętej części zęba za pomocą materiału kompozytowego.

Twoim problemem jest recesja dziąseł? Przyjdź do Dentium Clinic i zdaj się na nas, a znajdziemy najlepsze rozwiązanie. Możesz umówić się na wizytę, dzwoniąc pod numer +48 888 60 50 40 lub wypełniając formularz.