7. Jakie badania należy przeprowadzić...

Jakie badania należy przeprowadzić przed wszczepieniem implantów?

Implanty umożliwiają rekonstrukcję uzębienia i odzyskanie pełnej funkcjonalności jamy ustnej. Ale wcześniej trzeba się odpowiednio przygotować i przejść szereg badań, które mają zapewnić, że zabieg zostanie przeprowadzony skutecznie i z zachowaniem maksymalnego bezpieczeństwa.

Wywiad lekarski

Można powiedzieć, że pierwsze z badań przygotowawczych do wszczepienia implantów ma miejsce już podczas wizyty konsultacyjnej. Stomatolog przeprowadza wtedy z Pacjentem wywiad lekarski. To wymiana informacji dotyczących ogólnego stanu zdrowia Pacjenta.

Wywiad taki przede wszystkim koncentruje się na przewlekłych chorobach, ponieważ część z nich stanowi względne przeciwwskazanie do implantacji. Do takich chorób należą: osteoporoza i choroby nowotworowe w fazie aktywnej. Jeżeli pacjent pali papierosy, lekarz zada mu dodatkowe pytania. To dlatego, że regularne palenie osłabia zdolności tkanek miękkich do regeneracji, a mają one duże znaczenie w leczeniu implantologicznym.

Poznanie tych wszystkich uwarunkowań pozwala podjąć decyzję o leczeniu i sposobie jego przeprowadzenia.

Badania kliniczne

Podstawowe badanie przed podjęciem leczenia implantologicznego to przegląd stomatologiczny, czyli dokładne zbadanie i ocena stanu zdrowia jamy ustnej. Sprawdza się stan zębów Pacjenta pod względem występowania próchnicy, ubytków, płytki i kamienia nazębnego. Lekarz bada też pozycję zębów względem siebie i ich ułożenie w kościach szczęki – nachylenie, przesunięcia, stłoczenia.

Badane są też tkanki miękkie, przy czym szczególną uwagę zwraca się na ruchomość błony śluzowej, jej kolor i strukturę, występowanie owrzodzeń i blizn. Sprawdzany jest również stan przyzębia pod względem krwawienia i kieszonek patologicznych.

Ze szczególną dokładnością bada się te miejsca, w których mają zostać wszczepione implanty. Lekarz sprawdza więc rozmiary wyrostka, ubytki kości, odległości między zębami graniczącymi i od ważnych anatomicznych struktur, takich jak nerwy. Poddaje też ocenie ogólne warunki zgryzowe.

Badania laboratoryjne

Jeśli lekarz stwierdzi taką konieczność, może zalecić wykonanie dodatkowo także badań laboratoryjnych. Najczęściej obejmują one morfologię krwi, OB, poziom witaminy D3, wapnia, sodu, potasu, a także hormonów TSH, T3 i T4.

Jakie badania należy przeprowadzić przed wszczepieniem implantów?

Badania radiologiczne

Diagnostyka radiologiczna pozwala dokładnie ocenić warunki kostne Pacjenta. W przypadku przygotowania do leczenia implantologicznego podstawą jest wykonanie zdjęcia tomograficznego, dzięki któremu uzyskuje się trójwymiarowy obraz danego obszaru. Lekarz dzięki tomografii poznaje dokładnie stan uzębienia Pacjenta, gęstość i stan kości, grubość błony śluzowej, położenie otworów bródkowych, wysokość wyrostka zębodołowego oraz przebieg dolnego nerwu zębodołowego. Te dane pozwalają zaplanować zabieg w ten sposób, by zapewnić Pacjentowi jak największe bezpieczeństwo.

Jakie konkretnie badania będziesz musiał wykonać przed leczeniem implantologicznym, to zależy od decyzji lekarza. Najpierw trzeba udać się do gabinetu, gdzie wszystko się okaże. Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer +48 888 60 50 40 lub wypełniając formularz.